Publicat de: centruldeistoriesiapologetica | Mai 22, 2009

JURNALUL COMUNITĂŢII BAPTISTE ROMÂNE de Constantin Adorian, 4

A trebui să mă duc câteva duminici, apoi am început să istorisesc la toți prietenii de noua societate pe care am descoperit-o. Am început să car prieteni și prietene însă cum mai toți nu știau limba germană nu mai veneau.

Dl. Strobel Carol, profesorul meu, mă luă în ochi și începu să-mi dea de citit, să stea de vorbă cu mine, mergeam cu el acasă, îl conduceam, el mă conducea pe mine. Tot ce el îmi spunea nu aveam cuvânt ca să-l contrazic.

În fine, devenii foarte iubit și chiar alintat, eu eram nelipsit acum din cor și orice se făcea eram și eu acolo.

Sunt și lucruri care nu-și au locul a le scrie aci și totuși am să le ating în treacăt, poate va fi de folos.

Eram adânc coonvins de mizeria păcatelor mele și începui să las din mârșăvia în care mă aflam și începui să mă rog, să plâng și să oftez. Acasă am aprins candela și m-am rugat mult pentru iertarea păcatelor mele. Pacea se strecura încet, încet în sufletul meu până într-o luni seara am primit iertarea cu desăvârșire. Străzile mi se păreau noi, aș fi sărit de gâtul oricărui trecător să-i spun de bucurie mare am.

Totuși ca să mă botez îmi venea foarte greu și a trecut un an până ce m-am decis și nici atunci nu mă botezam dacă nu mă tot îndemna Ernest Mentzel.

În anul 1903, la Paști am fost botezat cu Mentzel Ernest și alții.

Cu armata terminasem ca dispensat, obținui certificat de dispensă.

Cum în comunitate erau tineri și tinere și cum veneam laolaltă, nu se putea ca să nu se isce și îndragostiri sau cel puțin simpatii. Între noi tinerii începu rivalitate. Mentzel Ernest văzând că eu am pus ochii pe aceași fată căruia el de mult dorea să-i declare că o iubește, nu știa ce să facă văzând că fata în acelaș timp lui nu-i da atenție. De aici o serie de lucruri care nu ar fi trebuit să fie între frați.

Eu eram foarte calm și mă preocupa ideea ce s-ar putea face pentru români. O serie de încercări ale mele și ale lui Mentzel nu reușesc. El veșnic cu gândul la fata aceea era pierdut cu torul. Mentzel era un tânăr mărunțel, blond, vorbea cam peltic,foarte inteligent, citea mult și îi plăcea și muzica. De meserie poleitor, pe care o neglija plăcându-i cărțile și ocupându-se chiar de limba ebraică. Ce păcat că omul ăsta nu a fost trimis la Seminarul din Hamburg, ar fi ieșit un eminent predicator.

Cu C. Strobel, acum fratele Strobel, începurăm să discutăm despre lucrul Domnului între români și eram gata într-un timp să mă duc la misionarul Berne să lucrez cu el. Am fost, însă nu se lipea nimic de mine. Mi se părea că acolo zace altă atmosferă. Mă bucuram o clipă că aud vorbindu-se românește și cu toate astea nu mă puteam familiariza cu aceștia de fel.

Fr. Strobel nu voia să mă piarză de fel din ochi, eram acum singurul tenor pe care se bizuia că vine regulat. Dacă am lipsit odată, toată adunarea observa și a doua duminică toți mi-o spuneau. Eu care în lume nu aveam nicăieri trecere și eram nebăgat în seamă, aici toți mă înconjurau cu dragoste, mă găseam mai bine ca la mama acasă.

Fr. E. Mentzel își ia inima în dinți și cere mâna d-rei Luise Hehn care atât dânsa cât și părinții ei îl refuzară categoric.

Frații Strobel, bănuesc, nu știu sigur, candidau și ei la mâna d-rei L. Hehn, însă cel mai mic, Ed. Strobel nu cuteza căci nefiind membru în Comunitate se temea de refuz.

Fr. Carol Strobel stătea în balanță, simțind că între mine și L. Hehn este simpatie, nu știa ce să facă. Să strice dragostea a doi, să nu fie refuzat, nici el nu știa ce să facă.

El mă întrebă dacă eu am gând serios ca să o iau în căsătorie, sau e un lucru trecător? Nu știu ce i-am răspuns însă știu că i-am dat un răspuns foarte vag.

Logodindu-se Marie Hehn cu amicul meu din copilărie F. W. Schuller, fr. C. Strobel ăși ia orice gând de a mai intra în familia Hehn.

Eu începui să fac mici cadouri simpatiei mele, care nu le refuza și toți din frați și surori știau acești doi se iubesc. A fost o oarecare luptă sufletească între dragostea ce o purtam acestei fete, care a paralizat energica mea activitate și a cam întunecat orizontul speranței de a face pe misionarul, și de a predica Evanghelia românilor, totuși eram nelipsit de la nici o adunare sau întrunire.

La 25 dec. 1905, în fine m-am logodit cu d-ra L. Hehn, am avut-o în strada Saturn, foarte simplu și nu mi-a adus mari bucurii după cum m-aș fi așteptat. Ceva mai mult înainte de logodnă, voind a-i face o surpriză iubitei mele îi trimit printr-un comisionar un ceas de aur pe care îl primește sora mai mare a ei Carolina Debora. De aci un întreg scandall, ceasul mi-a fost înapoiat iar eu opărit am alergat la fr. Jacob Abele căruia i-am spus pățania mea. Mirat și el de acest gest mă sfătui să fiu liniștit că lucrurile se vor descurca. Și s-au descurcat, căci ceea ce Dumnezeu a împreunat nu are drept pmul să despartă.

În familie intrat mă bucuram de simpatia lor, însă unul singur care nu mă suferea era fratele ei Wily și probabil și soția lui. Și lucrul minunat, după câțiva ani de indiferență față de mine și de soția mea, au devenit că ne iubeau așa de mult și ne invită să venim cel mai des pe la dânșii.

Responses

  1. Numele fratilor Strobel, Schuller, Abele mi-au devenit familiare mai ales dupa arondarea din 1961-1962 cand biserica Apele Minerale, din Bucuresti, pastorita de fr. Florea Simionescu, unde eram membru, a fost inchisa si am gasit dragoste si intelegere la fratii germani din Popa Rusu Nr.22 care ne-au primit sa ne adunam de la ora 1pm pana la 4pm Duminica, si sambata seara. M.G.

  2. Poate cineva sa ne spuna in ce an si-a scris fratele Adorian Jurnalul?

    Va multumesc

    • Jurnalul nu este datat!


Lasă un răspuns

Categorii

