Publicat de: centruldeistoriesiapologetica | Ianuarie 10, 2008

UNIUNEA vs. FR. TALOŞ – amintiri

Frate Talos,
Am publicat pe blogul „centruldeistoriesiapologetica.wordpress.com” un document privitor la presiunile Uniunii exercitate asupra dvs. ca sa-l excludeti pe fratele Nicolescu din biserica dumneavoastra. V-as fi recunoscator daca ati putea sa depanati cateva amintiri despre acele evenimente, dvs. fiind direct implicat in ele. Aceasta ar aduce o mai mare clarificare a documentului, intrucat acesta este un proces verbal care, cu siguranta, nu a surprins toate aspectele acelei sedinte a Uniunii.
Va multumesc, Daniel Mitrofan
PS. Va rog sa-mi permiteti apoi publicarea acestor amintiri ca si clarificari la document.

Dane,
iti trimit atasat cateva amintiri despre acea perioada. Poti sa publici materialul atasat.
Daca cineva va vrea sa scrie o istorie adevarata a perioadei comuniste am sa povestesc mai multe.

Vasile Talos

 

Iata ce imi amintesc referitor la situatia ce reiese din procesul verbal al sedintei Comitetului Uniunii Baptiste din 11 Aprilie 1979, la care s-a discutat si problema excluderii mele din Cult:

Cu o seara inainte am fost chemat in fata Comitetului Executiv al Uniunii Baptiste la care au participat insa, din cate imi amintesc, tot Comitetul Uniunii.  In procesul verbal se mentioneaza doar o stare de vorba deoarece, Uniunea Baptista nu avea voie sa tina o sedinta oficiala a Comitetului Uniunii fara aprobarea prealabila a Departamentului Cultelor si fara prezenta reprezentantilor acestuia.  Ce a insemnat starea de vorba?

Comitetul Uniunii a exclus din Cult pe Aurel Popescu si Pavel Nicolescu pentru denigrarea conducerii Uniunii la postul de radio Europa Libera.  Imediat am convocat adunarea generala a bisericii si am trimis raspuns Uniunii Baptiste ca nu recunoastem excluderea fr. Aurel Popescu care era membru si diacon al bisericii noastre.  In prima Duminica a lunii respective l-am invitat pe fr. Aurel Popescu cu mine la amvon si impreuna am impartit Cina Domnului.  L-am invitat sa predice si sa isi continue activitatea de diacon ordinat in biserica. 

Pavel Nicolescu era pastor si membru in biserica de pe str. Chilioara, cartierul “23 August” din Bucuresti.  Deoarece conducerea Uniunii Baptiste a facut presiuni asupra acelei mici biserici sa respecte hotararea de excludere a fr. Pavel Nicolescu, personal
l-am invitat sa isi faca transferul in biserica noastra. 
Odata transferat, am luat hotararea cu biserica Sfanta Treime ca nu recunoastem excluderea fr. Pavel Nicolescu. 

Cam in aceeasi perioada, anul 1978, presedintele Cultului si pastorul bisericii baptiste din Brasov a exclus un grup numeros din biserica sa, deoarece au hotarat sa infiinteze o noua biserica baptista in oras.  Cand am aflat de exluderea grupului de frati
i-am invitat sa se transfere ca membri in Biserica Sfanta Treime din Bucuresti.              

Actiunea aceasta poate parea azi bizara, dar atunci cei exclusi erau amenintati de securitate cu arestarea, in cazul in care ar fi continuat sa se adune macar la rugaciune.  Asa ca dupa ce i-am primit ca membri am pastorit biserica nou-infiintata si nerecunoscuta, am predicat, am indeplinit actele de cult si am trimis alti pastori colegi, care au avut curajul, sa predice in fiecare saptamana.  Biserica l-a ales ca pastor pe fr. Dumitrascu si eu am continuat sa fiu o vreme pastor girant.

In cazul fr. Pavel Nicolescu, masura de excludere din cult insemna CALE LIBERA data securitatii pentru arestarea lui ca element dizident si anarhic.  Securitatea voia sa dovedeasca faptul ca pana si coreligionarii lui, s-au dezis de el.  Echipa de filaj care il urmarea pe Pavel venea Duminica in fata bisericii Sfanta Treime si chiar in curte, supraveghindu-l deschis.  Biserica se ruga cu voce tare pentru Aurel Popescu si Pavel Nicolescu si bineinteles si pentru conducerea Uniunii!!!

In acest context, conducerea Uniunii Baptiste si Departamentul Cultelor au inceput sa faca presiuni asupra mea si a comitetului bisericii sa recunoastem excluderea din cult a celor doi frati.  In particular, chiar unii colegi prieteni au insistat sa ma dezic de cei doi.  Acestora, le-am raspuns ca personal ca pastor nu apelez la Europa Libera pentru a demasca public conducerea Cultului, dar nu pot accepta ca cei doi frati sa fie exclusi si apoi dati pe mana autoritatilor. 

Ca paranteza, vreau sa spun ca unii din participantii la acea sedinta au incercat luni de zile, dezbinarea bisericii Sfanta Treime prin denigrarea mea.  Unii membri ai bisericii au fost convinsi de colegi cu sarcina de la securitate, ba ca sustin un grup fascist, ba ca am deja pasaport de emigrare in SUA si ca pun biserica in conflict cu Statul numai ca sa plec ca erou din tara.

Deci, in seara dinaintea sedintei oficiale a Comitetului Uniunii, am fost chemat sa mi se comunice ca a doua zi se va decide excluderea mea din cult si ca se vor lua masuri impotriva Bisericii Sfanta Treime.  In acea vreme, casa de rugaciune a bisericii era propusa spre demolare pentru modernizarea sos. Mihai Bravu, iar biserica in pericol de desfiintare. 

Discutia  a durat pana la ora 2 noaptea.  Cativa frati “mai mari” m-au tratat cu multa duritate.  Cei mai multi insa, incercau doar sa ma induplece sa respect hotararea Comitetului Uniunii si sa nu imi risc slujba de pastor.  La ora 2 noaptea, unul dintre membri Comitetului Uniunii mi-a spus rugator:  Frate Vasile, hai vino in barca noastra, nu vezi ca esti singur in barca!  In acel moment mi-am adus aminte de visul din noaptea anterioara.  In vis, vasleam singur pe un rau.  Aproape de mine, dar mergand in alta directie, Comitetul Uniunii vaslea intr-o barca mai mare.  Deodata, tocmai fratele respectiv mi-a strigat: Vino cu noi in barca!  M-am ridicat in picioare, le-am istorisit visul si am incheiat: Nu vin cu voi in barca, orice s-ar intampla! 

I-am invitat sa vina la adunarea generala a bisericii si sa explice ei motivele excluderii celor doi si a fratilor de la Brasov.  Mi-au spus ca sunt obraznic si ca vreau sa fie dati afara de biserica cu huiduieli.  Am inteles ca cel putin conducerea executiva a Uniunii Baptiste se temea de biserica Sfanta Treime.

Mai tarziu am aflat ca fr. Tunea ii sfatuise sa nu ma excluda ca sa nu se faca tulburare in Cult.  Nu stiu daca a facut-o ca sa ma apere sau avea dezlegare si pentru aceasta varianta.  A doua zi au renuntat la problema Popescu si biserica dizidenta din Brasov si au incercat sa ma determine sa recunosc excluderea fr. Pavel Nicolescu.  Reprezentantii Departamentului Cultelor aveau sarcina sa obtina din partea mea si a Bisericii Sfanta Treime recunoasterea excluderii fr. Pavel Nicolescu cu orice pret.  Din atitudinea lor mi-am dat seama ca aceasta problema era una sensibila pentru autoritati.  Procesul verbal al sedintei a fost intocmit in asa fel incat exemplarul care avea sa fie trimis la “forurile superioare” de partid si de stat sa multumeasca macar in parte.  Pavel Nicolescu a ramas membru al bisericii noastre pana a plecat in SUA.              

                                    Pastor, Vasile Al. Talos

Responses

  1. Daniel sunt mulţumitor lui Dumnezeu pentru tine. Este o sarcină grea, ingrată dar aşa cum îi spunea David lui Solomon „Întăreşte-te şi fii om”
    Asta înseamnă că va trebui să judeci pertinent şi fără patimă.
    Frate Taloş vă port un mare respect pentru că aţi „vâslit împotriva curentului şi în altă barcă”.


Lasă un răspuns

Categorii

