Publicat de: centruldeistoriesiapologetica | Martie 26, 2011

Calvinism contra arminianism – controversă nătângă


Calvinism contra arminianism – controversă nătângă
Cuvântul lui Dumnezeu este viu, de fapt este Dumnezeu, se mişcă (dacă poţi înţelege). El nu poate fi împietrit, fosilizat, înrămat în paradigme şi concepte teologice. El este ca un ţipar care lunecă, ca un leu care se repede, ca un olar la masa lui, este Creator şi totuşi de nezdruncinat şi imuabil. Cuvântul lui Dumnezeu purcede şi lucrurile iau fiinţă. Deci orice cuvânt al lui Dumnezeu este încercat şi desăvârşit. Dumnezeu care ne spune că vom da socoteală de orice cuvânt nefolositor nu foloseşte cuvintele fără folos şi nici aiurea. El trebuie să vorbească tuturor şi în orice, şi în fiecare situaţie omenească. Cuvântul lui Dumnezeu trebuie să dea răspunsuri, să ridice întrebări, să provoace, trebuie să călăuzească milioane şi milioane de oameni, de-a lungul a mii de ani şi miriade de instanţe. El trebuie în acelaşi timp să mângâie, să mustre, să îmbărbăteze, să dărâme, să zidească, să omoare, să dea viaţă, să clarifice, să separe, să călăuzească, să orbească, să pedepsească, să răsplătească, să înveţe sau să neghiobească ş.a.m.d. Pentru unii este pricină de poticnire, pentru alţii este înţelepciune şi drumul cel sigur şi drept. Oh, om cu mintea limitată, vrei ca să-L „rezolvi” şi pe Cuvântul lui Dumnezeu ca pe o problemă de aritmetică, să-L încastrezi în teologii de piatră, să-L faci pe Dumnezeu un idol, El să fie creaţia ta, să-L pui într-un loc fix de unde nu are voie să se mişte. Să-L faci un dumnezeu de lemn, de piatră sau de dogmă. Uiţi că Dumnezeu este Cel care defineşte lucrurile, El este Cel care se revelează şi nu tu eşti cel care Îl clarifică pe Dumnezeu…
Apostolul Pavel spune că toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu şi de folos ca să înveţe, să mustre, să dea înţelepciune în neprihănire, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârşit şi întru totul destoinic pentru orice lucrare bună. Oamenii au scris mânaţi de Duhul lui Dumnezeu. Deci toate versetele sunt insuflate de Dumnezeu, atât cele care vorbesc într-o nuanţă „arminiană”, cât şi cele care vorbesc într-o nuanţă „calvină”, adică atât cele care vorbesc despre libertatea de a alege a omului cât şi cele care vorbesc despre predestinare. Dumnezeu este Suveran şi El este atât de Suveran încât are libertatea de a da voinţă liberă omului şi are libertatea de a se lăsa înduplecat, de a se răzgândi. De aceea există rugăciunea de pocăinţă şi cea de mijlocire şi cerere. El poate predestina lucrurile, de aceea există profeţie şi Apocalipsă. Dumnezeu ESTE toate timpurile: trecut, prezent şi viitor. El poate interveni atât în trecut, în prezent şi viitor. Cine poate pricepe lucrurile acesta? Dumnezeu ni se descoperă ca o Persoană.
Oricine ia poziţia calvinismului sau arminianismului face o nedreptate unei bune porţiuni din revelaţia lui Dumnezeu (celei care vorbeşte în termenii celeilate teologii – celei neadoptate). Dumnezeu este Dumnezeu şi nu eu îi trasez limite. De exemplu, dacă El spune că se răsgândeşte – înseamnă că se răsgândeşte. Dacă El spune că nu se schimbă – înseamnă că nu se schimbă. Dumnezeu doreşte ca noi să înţelegem exact aşa lucrurile. Și Dumnezeu este curios şi pentru Dumnezeu sunt lucruri care nu-I trec prin minte! El defineşte atotştiinţa Sa şi omniprezenţa Sa. Aceeaşi hermeneutică trebuie aplicată indiscriminatoriu tuturor textelor şi ea trebuie să fie o hermeneutică smerită. Duhul Sfânt care i-a inspirat pe cei care au consemnat Cuvântul lui Dumnezeu, tot El este Cel care trebuie să ne călăuzească înţelegerea noastră. Dacă va zice cineva că într-un text este limbaj antropomorfic, atunci toate textele sunt într-un limbaj antropomorfic. Cum iei decizia când un limbaj dintr-un text să fie antropomorfic sau nu. Cum îţi permiţi tu ca să iei această hotărâre şi să judeci un text cu nedreptate. Tovarăşii lui Iov au fost aspru mustraţi şi la hotarul de a fi omorâţi de Dumnezeu pentru că nu au vorbit drept despre Dumnezeu, deşi ei doreau să-I ia apărarea!
Atunci când dezvolţi o teologie nedreptăţind unele texte şi favorizând altele cu siguranţă vei sfârşi în aberţii.
Nu e bine să fii nici arminian, nici calvinist. E bine să fii biblic, adică Cuvântul sa aibă supremaţie aupra ta şi El să-ţi modeleze viaţa, gândul, teologia, nu tu.  El să fie autoritatea care îţi dictează înţelegerea şi viaţa.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: