Publicat de: centruldeistoriesiapologetica | Aprilie 11, 2009

SCHIŢĂ ISTORICĂ cap.XIc

Baptistmul în Basarabia

În anul 1875 a luat ființă baptismul în Basarabia prin următoarele împrejurări. În Sudul Rusiei, prin coloniile germane existau creștini baptiști, cu mulți ani înaintea datei de mai sus. Parte din acești germani care se convertiseră la baptism au luat contact cu germanii din Sudul Basarabiei. În satul Danielfeld (Maloga), județul Cetatea Albă, la 25 martie 1875 s-a oficiat primul botez Nou-Testamental de către predicatorul metodist Pieter Jathe, ceea ce a fost botezată era Caterina Horungeb, nascută Talche. Evanghelia se vestea cu puterea Duhului Sfânt și la 17 aprilie 1876 s-a oficiat al doilea botez compus din 9 persoane, tot în satul Maloga, de către predicatorul S. Lemman. Astfel s-a constituit o biserică compusă din zece persoane.

Din acest sat s-a răspândit Evanghelia în toată Basarabia printre coloniile germane. Această biserică a fost servită de către predicatorul August Liebig care locuia la Sudul Rusiei. Până în anul 1879 baptiștii din Basarabia nu au avut în localitate nici un predicator. Tot cam în acest timp a luat ființă o biserică în toată regula în comuna Ciușmele, jud. Ismail, care, precum biserica din Maloga, a primit registre de stare civilă de la guvernul imperial rus.

La 27 martie 1879 împăratul Rusiei a dat următoarea lege cu privire la baptiști: Art.59452 din 27 martie 1879, – Opiniunea Consiliului de Stat confirmă cu Majestatea Sa Imperială și publicată la 12 septembrie.

„Despre dispozițiile auspra ținerii registrelor de stare civilă pentru căsătorii, nașteri și moarte ale baptiștilor.

Consiliul de Stat în departamentul Justiției și în adunarea generală, luând în cercetare propunerea Ministerului de Interne cu privire la afacerile spirituale ale baptiștilor, în urma părerilor emise a decis: pentru completarea articolelor respective din codul legilor a se restabili:

  1. Baptiștii pe baza art.44 din legile fundamentae ale statului se bucură de libertatea cultului și oficierii ritului religios după obiceiurile ce există între ei.

Rezoluția Majestății Sale Imperiale, părerea emisă în Adunarea Generală a consiliului de Stat, relativ la afacerile profesionale ale baptiștilor a învoit să aprobe și a poruncit să se execute.

Prin Înaltul Decret imperial din 17 octombrie 1906, art. de lege 28.424/partea a doua, s-a recunoscut baptiștilor dreptul de a-și manifesta liberi și a săvârși ceremonii religioase după credința lor. Li s-a mai acordat dreptul de a înființa instituții de binefacere. Iarăși, li s-a dat dreptul să formeze Comunități relgioase ca persoană juridică. – Cităm aici textul cu drepturile acestor comunicări din art,13 al acestei legi. –

„Comunităților înregistrate li se acordă următoarele drepturi: A alege șefi duhovnicești, a construi casă de rugăciuni și alte localuri corespunzătoare acestora, a înființa stabilimente de asistență socială și școli, a cumpăra și înstrăina bunuri imobiliare pentru satisfacerea nevoilor Comunității, a încheia contracte, a contracta obligațiuni și a figura în justiție ca reclamant sau parte.”

Din toate acestea reiese că baptiștii din Basarabia au fost recunoscuți de guvernul imperial rusesc. Aseastă recunoaștere a cuprins printre altele dreptul de a se închina lui Dumnezeu în public oriunde, cât de mic ar fi fost numărul lor și dreptul de persoană juridică.

În anul 1880, baptiștii din Basarabia au cerut să li se dea voie să-și aducă predicatori din Sudul Rusiei.

Această biserică a primit autorizație de a aduce ca predicator pe August Liebig din Odesa și pe August Klundt.

După câțiva ani acești predicatori au plecat în America unde s-au stabilit.

Bisericile din Basarabia aparțineau la început de Comunitatea din Neu-Burg Gubernia Cherson, Rusia de Sus. În nenumărate rânduri bisericile din Basarabia au fost servite de către predicatorii August Liebig și August Klundt. După câțiva ani plecară amândoi în America. După plecarea lor în America bisericile au fost servite de către predicatorii Carol Mahor și Carol Füllbrandt junior etc.

În anul 1876 s-a oficiat primul botez în Fridenstal. În anul 1879 a fost primul botez în Tarutino. Până în anul 1907 bisericile din Basarabia aparțineau comunității constituite în Sudul Rusiei iar la 28 mai, al anului 1907, bisericile din Basarabia s-au constituit separat. Când s-au organizat separat au fost 74 persoane în diferite comune din împrejurimi.

Cei din Basarabia au cerut să li se dea pe predicatorul August Eisemann și la 13 septembrie 1906 a fost instalarea lui ca pastor în Tarutino, în care servi încontinuu peste 36 de ani.

Din aceste trei localități, Maloga, Fridenstal și Tarutino s-a răspândit Evanghelia printre toate coloniile germane din Basarabia.

Fr. August Eisemann a fost ajutat în lucru de către predicatorii Iacob Lutz, Heinerich Finch, o rudă apropiată din care se trage Cristina născută Rauser, soția predicatorului Dumitru Baban din Constanța, Iacob Derman venit aici din Dobrogea, orașul Mangalia, fiind pastorul aceleiași biserici mai mulți ani dearândul.

Această biserică a crescut încontinuu iar astăzi numără 30 de stațiuni (filiale), multe case de rugăciuni proprii și cu 1185 de membri și aparținători. Au școli duminicale, societatea femeilor, în cinci localități au instrumente muzicale, au coruri mixte etc.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: