Publicat de: centruldeistoriesiapologetica | Aprilie 10, 2009

SCHIŢĂ ISTORICĂ cap.XIb

Câteva precizări ale Comunității Baptiste din România

În ziarul „Universul” No.96, miercuri din 7 aprilie 1937, sub titlul de mai sus se scrie:

În legătură cu discuția ivită în presă asupra baptiștilor din România și asupra dogmei lor, am primit din partea d-lor Ioan Dan din Cluj, vice-președintele confesiunei baptiste din România și din partea D-lui Dumitru Baban, predicatorul baptist din Constanța câte o întâmpinare, din care dezmint acuzațiile ce le-au fost aduse.

SE PRECIZEAZĂ ANUME CĂ BAPTIȘTII SUNT BUNI ROMÂNI, NU SE OPUN SERVICIULUI MILITAR ȘI PRIN ÎNSĂȘI DOCTRINA LOR NU NUMAI CĂ RECUNOSC DRAGOSTEA DE PATRIE ȘI DE AUTORITATE, EI RECUNOSC ȘI OBLIGAȚIA DE A LUPTA ÎN RĂZBOI PENTRU APĂRAREA ȚĂRII.

D-l Dumitru Baban în sprijinirea acestei afirmații se citează pe sine care a făcut campania, pe fratele care a luptat la Roborești și pe alți baptiști care toți și-au făcut datoria în război.

Din întâmpinarea trimisă de Ion Dan, vice-președintele confesiunii baptiste din Cluj, reținem precizarea că în Transilvania cultul baptist recunoscut a fost arătat prin art. 137 al Constituției și prin Jurnalul Consiliului de Miniștri no.2680 din 21 XI 1927, în art.53 al Legii Cultelor din 1928 spune: Drepturile recunoscute Comunității baptiste prin Jurnalul Consiliului de Miniștri No.2680 se mențin. De altfel Dl. A. Lepădatu, în noul regim al cultelor în România (București 1928) spune: Baptiștii trebuie ași da socoteală (socotită) ca confesiune azi recunoscută în toată lumea, ca aderenții săi nu aibă o situație ilegală.

Prigoniri religioase confirmate prin presă – o greșeală

Consiliul de război din Iași a condamnat pe vreo câțiva țărani din județul Soroca pentru propagandă baptistă cu închisoare, variind de la 15 zile până la patru luni.

Acțiunea forte de stat împotriva celorlalte religii decât religia oficială și cele recunoscute, precum și împotriva asociațiilor, este o greșeală. Acum câțiva ani, în urma circularei D-lui Dr. Anghelescu, pentru identificarea educației religioase în școli, direcțiunea unui liceu din Moldova hotărăște să se aplice pedeapsa cu carcera elevilor care nu se vor duce la biserică și nu se vor împărtăși. La această măsură luată de directorul liceului și aprobată în conferința de profesori ai liceului s-a opus tocmai preotul, profesor de religie și bine a făcut.

Educația și propaganda religioasă în sine, cât și în funcțiunea de a contrabalansa efectele unei religii sau anume sectă nouă, trebuie făcute cu duhul blândeții, prin scris sau prin vorbă de la amvon, în săli de conferință cât și la orice prilej. Imixtiunea jandarmilor și a consiliilor de război într-o chestie pur spirituală este o eroare, iar în cazul special al sectelor religioase, rezultatele dorite sunt totdeauna altele decât cele cuprinse în planul de bătaie. Frământările religioase nu sut doar evenimente puse la cale în birouri subversive. Ele iau ființă în epoci de nădejde când mizeriile provocate de oameni cât și de cataclisme pun întrebări noi. Suspendarea libertăților, care exclud orice activitate politică provoacă o diversiune în spirite. Înlătuarea actelor nu se poate face prin ruguri (aceasta întărește credința în popor), ci printr-o restabilire a libertăților, printr-o viață sănătoasă.

Prigoana îndreptată de guvern împotriva baptiștilor este o greșeală și din altă pricină. Baptismul nu-i doar o sectă cu practici care contravin ordinii în stat și bunelor moravuri. Această sectă veche se baza pe o idee, botezul numai al adulților, nu al copiilor, sectă cu mulți membri care sunt împărțiți și răspândiți pe tot pământul, care avea după o statistică din 1919 vreo 300.000 de aderenți în Anglia și vreo cinci milioane în America. De atunci numărul credincioșilor a crescut fantastic. Miniștri și chiar președinți de republică sunt baptiști.

Închipuiți-vă impresia penibilă pe care o va produce în Anglia și mai ales în America știrea că Consiliul de război Român a condamnat la închisoare câțiva baptiști pentru baptism. În zadar vor căuta autoritățile noastre autori ai defăimării printre ziare și diferite organizații, căci cel mai mare autor este însuși guvernul.

Și ceea ce strică un astfel de fapt este granița. Condamnarea unor baptiști nu poate fi îndreptată de nici un articol de nici un discurs. Este timpul să ne dezmeticim.

(Dimineața) M. Sevastos

Aceasta este o dovadă între multe altele că în România sunt prigoniri religioase de tot felul.

Intoleranța religioasă – prigoana baptiștilor

Publicăm azi cele două documente care ne-au fost puse la dispoziție de dl. Senator Grigorovici.

PROCES VERBAL

Dresat în comuna Iernut la 5 noiembrie 1921 prin subsemnatul predicator baptist.

Sunt de față subsemnații.

Prezentându-se Ganea Gligorie, de 36 ani, de religie baptistă, domiciliat în comuna Bobohama, județul Târnava Mică și predă următoarele:

Șeful postului de jandarmi din comuna Cucerdea Română, județul Târnava Mică, jandarm plutonier Pop Dumitrescu, jandarmul ajutor de patrulă, la 1 octombrie 1921, noaptea, pentru confesiunea baptistă m-a escortat la Sici – Sânt-Martin.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: