Publicat de: centruldeistoriesiapologetica | ianuarie 24, 2008

MEMORIUL CELOR 50

O scurtă introducere la document:

Prin anul 1972 fr. Taloş Vasile şi Săracu Iosif au hotărât să se întîlnească pentru rugăciune. La această întîlnire au hotărît să-l invite şi pe fr. Ţon. Fr. Săracu a venit cu propunerea să fie invitaţi pe lîngă fr. Ţon şi fraţii Brînzei, Geabou, Bunaciu şi Ţunea. Fraţii Bunaciu şi Ţunea au renunţat la întrunirea de rugăciune. Aici cei 5 rămaşi au discutat problemele pe care le aveau bisericile.  Fr. Săracu, fiind de 10 ani în lucrare la acea vreme, cunoştea cel mai bine problemele cultului între cei din grup, deşi fr. Brînzei şi Taloş se confruntaseră la rîndul lor cu aceste restricţii în scurtul lor timp de pastoraţie. La această întrunire fr. Ţon le-a mărturisit că l-a contrazis pe Wurmbrand afirmând că bisericile sunt mai libere în România, aceasta din cauză că, nefiind păstor, a ştiut problemele doar la suprafaţă. Pe baza acestor dezbateri cu privire la problemele cu care se confruntau bisericile baptiste, fr. Brînzei i-a spus fr. Ţon să pună pe hîrtie problemele bisericilor, iar ca urmare, fr. Ţon a scris (1973) lucrarea „Cine îşi va pierde viaţa”. Fr. Ţon a lansat această lucrare prin ţară fără să se consulte şi cu ceilalţi din grup. La întrebarea fr. Sărac Iosif, de ce a lansat lucrarea fără să îi consulte şi pe ceilalţi, fr. Ţon a motivat că a făcut-o datorită faptului că nu este păstor. Ca reacţii la această lucrare fr. Ţunea programează şedinţe cu toate cele 5 comunităţi teritoriale pentru excluderea fr. Ţon. La şedinţa de la Braşov (prima programată) a obţinut adeziunea pentru excluderea fr. Ţon. Fr. Taloş a mers la fr. Ţunea să discute şi să-l întrebe pentru ce doreşte să-l excludă pe fr. Ţon din cult. Motivarea a fost: idei periculoase aduse din occident. Fr. Taloş a replicat că aceste idei nu sunt din occident ci noi le-am spus, sunt problemele noastre. După despărţire, în drum spre casă, fr. Taloş are ideea să facă un sumar cu problemele cultului şi să-l ducă la Ceauşescu. A scris memoriul, s-a consultat şi cu ceilalţi şi au trecut la strângerea de semnături prin ţară. Ar fi fost mai mulţi păstori care l-ar fi semnat dar la ameninţarea că vor fi informate autorităţile despre aceasta, s-a hotărît ca fr. Săracu şi Geabou să-i ţină de vorbă pe respectivii iar fr. Taloş şi Brînzei să meargă să-l depună la Consiliul de Stat (având amîndoi cîte o copie şi stînd la distanţă unul de celălalt pentru ca măcar unul să ajungă). Fr. Taloş ajunge cu bine şi îl înregistrează la registratură. Fraţii Săracu şi Geabou au venit şi ei dupa inregistrarea memoriului şi apoi toţi patru au solicitat la Consiliul de Stat o audienţă cu tov. Ceauşescu.  După ce le-a fost înregistrată cererea de audienţă, li s-a spus că răspunsul la această cerere li se va comunica.  Se redă mai jos memoriul, al cărui efect a fost că preşedintele Departamentului Cultelor, tov. Dogaru i-a chemat şi le-a comunicat că tov. Ceauşescu a primit memoriul şi personal a subliniat în roşu problemele ce se vor rezolva de acum înainte. Deşi unele probleme s-au mai ameliorat sau rezolvat, au fost făcute presiuni prin conducerea Uniunii la nivelul tuturor comunităţior ca mulţi să condamne acţiunea, sau să îşi retragă semnăturile, iar la sfârşitul fiecărei şedinţe de comunitate teritorială s-a trimis câte o moţiune la Departament şi tov. Ceauşescu.

memoriu-50-pg1.jpg

memoriu-50-pg2.jpg

memoriu-50-pg3.jpg

memoriu-50-pg4.jpg

memoriu-50-pg5.jpg

memoriu-50-pg6.jpg

Lângă memoriu era şi un document care nu era lizibil ca şi fotocopie. S-a transcris şi se ataşează mai jos, în eventualitatea că acesta era o anexă la memoriu.

COLECŢIA DE LEGI ŞI DECRETE – 1974

1 oct. – 31 dec. pag. 1158 IVC

DECRET AL CONSILIULUI DE STAT Nr. 212 din 31 oct. 1974

Articolul 18

  1. orice persoană are dreptul de libertatea gândirii, conştiinţei şi religiei, acest drept implică de a avea libertaea sau de a adopta o religie sau o convingere la alegerea sa, precum şi libertatea de a-şi manifesta religia sau convingerea, individual sau în comun, atît în public cît şi în particular, prin cult şi îndeplinirea riturilor, prin practici şi prin învăţămînt.
  2. Nimeni nu va fi supus vreunei constrîngeri, putînd aduce atingeri libertăţii sale de a avea sau de a adopta o religie sau o convingere la alegerea sa.

Articolul 19

Nimeni nu trebuie să aibe de suferit din cauza opiniilor sale.

Orice persoană are dreptul la exprimare, acest drept cuprinde libertatea de a căuta, de a primi şi de răspîndi idei şi informaţii de orice fel, indiferent de frontiere, sub formă orală, scrisă, tipărită, ori artistică sau prin orice alt mijloc la alegerea sa.

CONSTITUŢIA R.S.R.

Articolul 28

Cetăţenilor R.S.R. li se garantează libertatea cuvântului a presei, a întrunirilor, a mitingurilor şi a demonstraţiilor.

Articolul 30

Libertatea conştiinţei este garantată tuturor cetăţenilor R.S.R.

Oricine este liber să împărtăşească sau nu o credinţă religoasă.

Libertatea exercitării cultului religos este garantată. Cultele religioase se organizează şi funcţionează în mod liber. Modul de organizare a cultelor religioase este reglementat prin lege.

Şcoala este despărţită de biserică. Nici o confesiune sau comunitate religioasă nu poate deschide sau întreţine alte instituţii de învăţământ decît şcoli speciale pentru pregătirea personalului de cult.


Răspunsuri

  1. Iata ca in primul document I.T admite ca l-a contrazis pe R.W cu privire la libertatile credinciosilor din Romania. Munca de contrazicere desigur a fost dusa in Anglia si in alte tari din west. I T. spune ca a facut asta pentru ca nu afost pastor si nu cunostea lucrurile???? Atunci se pune intrebarea cum daca nu avea cunostinta ( desii o avea ) a contrazis un om ,in fata lumii din west , care avea cunostinte si date clare despre suferintele credinciosilor din romania. E clar ca nu afacut-o din necunostinta ci a facut-o ca sa placa celor pe care-i slujea.

    Dupa intoarcerea de la oxford are loc intilnirea de mai sus in care V BRINZAI i-i cere lui I.T. sa puna pe hirtie problemele credinciosilor ,desii parca mai adineaori I.T spunea ca nu cunostea problemele din cauza ca nu era pastor.

    Acum mi se ridica o problema mai mare ,poate cineva ma lamureste,
    In loc sa faca ce i-a cerut V BRINZAI ,I.T scrie o carte si o raspindeste fara sa se mai consulte cu grupul de pastori ,nu mai avea nevoie de ei.
    Cind e intrebat de IOSIF Serac de ce a lansat lucrarea fara sa se consulte, I.T motiveaza din nou cu faptul ca nu era pastor. Cum se explica asta. Faptul ca nu era pastor a fost motivatia ca
    l-a contrazis pe R.W ,si tot faptul ca nu era pastor
    era motivul pentru care nu s-a mai consultat cu ceilalti in lucrarea care o demarasera impreuna .
    Astai-mi spune ca nu dorea sacolaboreze cu ceilalti frati ci doar avea nevoie sa se foloseasca de ei .

  2. Si inca o intrebare . Cum se face ca la intilnirea din72 cu grupul de pastori , I.T spune ca l-a contrazis pe R.W fiindca nu cunoscuse situatia , deci R.W avea dreptate, si apoi in documentul MOSCOVICI-I.T. din 1973 i-i spune lui Moscovici ca R.W e un dusman in TOT ceea ce face?

  3. elev

    explicatie partiala:

    Fr. Ton afirma ca a rupt-o cu securitatea abia prin 73 la o intalnire in Cismigiu cu Zapodeanu si alt ofiter. Despre solicitarea fr. Brinzei de a pune pe hartie problemele baptistilor, aceasta se face in urma discutiilor, ce au avut loc la grup, despre starea jalnica a bisericilor, deci, fr. Ton (daca nu a stiut pana atunci) avea acum cunostinta de aceste probleme. Aici nu vad nici o neconcordanta.

  4. Atitudinea inimii noastre

    Toti avem o oarecare doza de impulsivitate si avem nevoie mare de a ne lasa inima strunita de Bunul Dumnezeu. Scopul este de a scoate adevarul la lumina si in functie de acesta sa purcedem la rezolvarea lui biblic, in dragoste, pentru recuperarea si mantuirea celor cazuti. Nu trebuie sa venim cu o dorinta de strivire, chiar si atunci cand suntem frustrati ca adevarul mereu ne scapa, ca un peste. Trebuie sa fim fermi, sa incercam sa discernem, dar sa fim si buni. As dori ca fiecare dintre noi sa veghem unul asupra celuilalt la aceasta.

  5. In sfirsit am inteles si eu „ordinea” memoriilor.
    Citeva lucruri:
    1. Apar ca semnatari si pastori care ulterior apar colaboratori (poate erau deja dar eu nu stiu). E interesant pt ca eu credeam inainte de deschiderea dosarelor ca acestia niciodata n-au reactionat curajos..
    2. Memoriul e excelent, revolutionar pt vremea aceea!! Slava Domnului pt el si multumim curajosilor care mai traiesc inca! Am insistat de multe ori (degeaba) ca sa luam lucrurile in context. Daca ar fi sa aplic si eu tactica folosita de unii la judecarea lui Tson, as putea spune ca atunci cind memoriul spune ca ii sfatuim pe membrii nostri sa devina „cetateni loiali patriei noastre socialiste” , ei bine, ii indeamna sa lupte impotriva credintei pt ca asta facea socialismul!!! Ar fi un act nedrept din partea mea. La fel, cei ce-l critica pe Tson pt fiecare cuvint scris trebuie sa inteleaga limbajul acceptabil atunci.
    2- Despre Tson… el nu prea poate lucra in echipa, ceea ce nu-i o nota buna pt el. Popularitatea sa internationala l-a „ajutat” pe Ceausescu sa semneze. Sa nu-si faca cineva impresia ca Ceausescu era baiat cuminte si a vrut sa ne ajute! El era in faza in care dorea recunoastere internationala si Tson stia ata, iar memorandistilor le-a folosit popularitatea lui IT… Si de fapt Dumnezeu e cel ce l-a impins pe dictator sa semneze cite ceva..
    4- daca Tson a recunoscut si s-a pocait de f. ca a fost informator pina in ’73 (sau 74) n-ar fi cazul sa trecem perioada asta la capitolul pacate iertate/uitate?
    5- Drepturile inscrise in Constitutie/ legi erau doar un petec de hirtie, fara valoare; la fel ca si semnaturile de aderare la organisme internationale (ONU, Helsinki, etc.). dar erau folosite din plin pt a se arunca praf in ochii tuturor (inclusiv a lui RW).

  6. Da ,dar este greu,pentru noi,care am tot fost invatati…de cei cu multe cunostinte..
    sa vedem ca lucrurile simple,sunt in fel si chip prezentate,de un om cu f.multe cunostinte.

    Ce zicea si Pavel,dar sa nu fiu „rea ca Pavel”,cand zicea ceea ce zicea de cei care ne tulbura,mai bine tac.

    Da cu badea Ion,ma duc si-i explic pana obosesc,
    dar e greu in situatia noastra…
    deci pana la urma tot noi suntem cei care nu suntem buni…
    Inseamna ca trebuie sa ne pocaim,
    Doamne frate Daniel,dar noi vorbim despre frati,care au avut inima sa-i spuna unui copil de 12 ani lucruri groaznice..
    si cand?cand tatal sau a fost inchis tocmai din pricina lor..
    E greu,tot mai greu,si zic si eu,ca barbatul meu,catre copiii mei, mort in martie 1989: voi o sa-l vedeti caznad pe Ceausecu ,eu nu mai apuc ziua aceea…
    Asa si eu,nu mai apuc eu ziua luminoasa in care sa ma duc cu drag si ravna,cu bucurie la adunare,
    pentru ca stiu ca toti cautam cu adevarat pe Dumnezeu, si nu altceva.

  7. elisa

    Vine o vreme cand nu te mai poti baza pe cei multi. Este un exemplu extraordinar in Biblie. 2Samuel 23:11,12. „După el, Şama, fiul lui Aghe, din Harar. Filistenii se strânseră la Lehi. Acolo era o bucată de pământ semănat cu linte şi poporul fugea dinaintea filistenilor. Şama s-a aşezat în mijlocul ogorului, l-a apărat şi i-a bătut pe filisteni. Şi Domnul a dat o mare izbăvire.” Este o vreme când trebuie să stăm singuri (chiar daca suntem inconjuraţi de mulţi) şi să ne ducem credinţa şi alergarea până la capăt. Fiecare se înfăţişează personal, singur înaintea lui Dumnezeu. Soră elisa, Dumnezeu va da o mare izbăvire celor care au curajul să stea lângă El, să se bizuie pe El şi atunci când nu mai au pe nimeni in jurul lor care să lupte pentru aceeaşi patrie. Curaj, în zilele cele mai negre, Dumnezeu este cel mai aproape.

  8. Doru Radu,

    Este uimitor si derutant faptul ca securitatea supraveghea pe multiple planuri. Inainte de recrutare fiecare candidat avea dosar de urmarire informativa (DUI). Daca citesti (spre exemplu) Orizonturi Rosii de Mihai Pacepa, vei realiza (asa cum realizezi si din dosare) ca aproape toti, chiar şi ofiterii securitatii erau urmariti. Tot derutant este si faptul ca pe oamenii infiltrati, colaboratori celebri, (daca este nevoie pot da si nume) atunci cand erau cuprinsi tangential, cu numele, in planuri de masuri sau note informative impotriva unei persoane din proximitatea sau din obiectul activitatii acestora, de multe ori se crea o perdea de fum conspiratoare, prin cuprinderea acestora în planuri si masuri de discreditare etc. Cine citeste doar acele randuri poate crede ca „bietul” informator era persecutat si urmarit de-i sareau capacele. Este evident si faptul ca securitatea era un sistem al dezechilibrului. Ea nimicea orice ancora, crea destabilitate, alienare, dezradacinare, confuzie, nesiguranta, amenintare chiar pentru cei din sistem. In felul acesta rotiţa era lipsita de un sitem de referinta. Informatorii erau dezbinati intre ei astfel ca SISTEMUL sa-i poata controla pe fiecare. Era diabolic (ma feresc sa folosesc cuvantul acesta dar in cazul securitatii comuniste, chiar asa era), distrugea orice viata, pe ambele interfete. De aceea este nevoie uneori de prudenta, alte ori de curaj in afirmatii. Toti avem nevoie de calauzirea (din strâns) a Sfântului Duh al lui Dumnezeu. Fie ca Bunul Dumnezeu sa ne-o dea la toţi.

  9. Doru Radu ,vad ca ai extins din nou colaborarea si ai ajuns la 74 , esti pe drumul bun. Creditul pentru acest memoriu trebuie acordat celor care l-au facut si apoi celor care au semnat si nu si-au retras semnaturile.
    Frate DANIEL am o nedumerire . Am citit ca I.T a adus memoriul in forma lui finala .E adevarat?
    Eu nu vad semnatura lui ,osa-mi spuneti , nu era pastor! parca Ceausescu ar fi facut diferenta intre pastor sau profesor? Defapt el e amintit in memoriu
    ca profesor si FR Radu ne spune ca asta l-a ajutat pe Ceausescu . Eu m-am asteptat sa vad si semnatura lui I.T. Sunt curios daca fr Talos sau vreunul dintre cei 4 pastori i-au cerut si dumnealui sa semneze.

  10. elev

    Acest memoriu, din cate stiu, a avut o componenta de aparare a fr. Ton. Cei din grup, cred ca nu gresesc daca spun, in special fr. Talos, au fost constienti ca fr. Ton risca sa fie exclus din cult. Ei au luat initiativa acestui memoriu pentru a arata ca ideile cu privire la persecutia religioasa din Romania, expuse de fr. Ton, nu sunt venite din occident ci sunt niste realitati existente. In felul acesta, greutatea celor 50 de semnaturi, s-a demonstrat ca este un consens, in ce priveste persecutia, ca ea este reala, ca ea este afirmata de mai multi. In dorinta de a-l proteja pe fr. Ton ei au luat lucrarea acestui memoriu in mainile lor si fratelui Ton nu i-au cerut sa semneze (s-au poate nu l-au lasat sa semneze). Aici putem astepta niste clarificari din partea celor din grup.

  11. Da,noi ne bizuim pe Domnul,spune o frumoasa cantare.
    Cred ca trebuie sa se produca o ruptura violenta,ca sa se rupa cu pseudo-religia care trece drept credinta in Hristos,raspandita de oameni nespirituali,cu metode nespirituale,ca sa putem faca fata incercarilor care vor veni.
    Numai ca in Scriptura nu se soune ca va mai veni vreo trezire,,ci apostazia.
    Ne mangaiem ca cei care raman tari,vor face in Domnul,vor face mari minuni.

  12. Cred ca nu sunt singurul care observa faptul ca asupra unor oameni, semnele de intrebare in loc sa se rareasca se inmultesc ceea ce face clar faptul ca exista inca multe lucruri ascunse si tot mai multe ies la iveala. Atunci cand asupra ta exista indoieli si multe se dovedesc a fi impotriva ta ca om, caracter, traire crestina, datoria morala cere sa ai un moment in care iti recunosti pacatele si te retragi in coltul tau cu Dumnezeu. Faptul ca te uiti cu atat jind la gloria lucrarii tale si la ce se va intampla cu ea, mie personal imi clarifica toate aceste gesturi, cum spunea Radu, al omului care nu este de grup-imposibil pt un slujitor al Bisericii lui Hristos mai cu seama ca nu era intr-o opozitie sfanta, declarata fata de ceilalti.
    Gestul laudarosului, al celui ce iese in fata stiind ca are „spate”, vezi cam ce spun ceilalti iar apoi, te duci si scri o carte, incerci sa tragi jarul sub turta ta si de cate ori apare elementul periculos gen Richard Wurmbrand te disociezi de el ca de raie. Nu mai vorbesc de dragostea fata de moscovici si altii care au fost ceea ce au fost.
    Deci dragoste ai cu unul care este gresitor-frica, las- nu cu cel ce premediteaza si apoi nu se mai pocaieste ci merge din scuza in scuza-pe acesta nu-l mai recupereaza nimeni, oricata bunavointa ar avea cineva. A-ti incercat vreodata sa il convingeti pe unul care nu are rusinea ce este asta? Eu am inteles ca rusinea o ai sau nu o ai, la batranete, cam greu o mai poti descoperi.
    Dincolo de persoane si nume raman faptele, le condamnam iar cand vine vorba de cei ce le-au savarsit si nu le-au marturisit, incepem sa o dam la intors teologic si emotional in mod special daca credem noi ca X sau Y s-a mai reabilitat fara pocainta concreta, specifica pacatului respectiv, totusi „mie mi-a vorbit Dumnezeu prin el”. de parca celor dusi in pierzare nu li s-ar parea la fel atunci cand vorbeste unul dintre ei si ca si cum ingerii prefacuti „de lumina” in aparenta ar da cu barda si ar trage in teapa. Pacatul este pacat indiferent cine il face si solutia la indemana, pocainta si marturisire, disciplinare sau excludere, restul….saracie curata, din aceea neplacuta Domnului.

  13. pt elev;
    Trecind peste ironie… Eu nu stiu precis cind IT zice ca a incetat… pt ca dinsul pune ca atunci cind i s-a inchis dosarul ofiterul i-a spus: „de-acum sa ne mai rogi tu si nu te vom accepta ca informator ” (sau cam asa ceva)… Am citit si chestia cu Cismigiul. Mai problematic pt dvs este faptul ca nu vreti sa-i „stergeti” din memorie nici macar pacatele pe care le-a marturisit si asta ma duce la intrebarea pe care am pus-o cu mult timp in urma: „oare chiar suntem gata sa-i primim pe informatorii ce se pocaiesc?”. Credeti ca pe noi nu ne judeca Domnul?…In ce-l priveste pe IT: el e mult mai in virsta decit noi doi…si nici noi nu suntem chiar tineri. Nu putem sa-i pretindem la cei 73 de ani sa-si aminteasca totul exact…Au trecut 30-35 de ani…Asta nu e o scuza pt neadevar ci doar ca trebuie sa avem asteptari rezonabile…Sunt cu mai mult de 20 de ani mai tinar decit IT si uit tare mult…

  14. Doru Radu,

    Nu cred ca cineva are vreo problema cu trecutul fr. Ton pe care l-a marturisit. Mai ales cu perioada in care s-a departat de Dumnezeu. Pentru acele lucruri si-a cerut iertare si lui Dumnezeu si in fata bisericii si cred ca este rezolvata. Nu pentru rascolirea acelor lucruri am pus unele documente care le mentionau, ci pentru ca in acele documente (cum ar fi scrisoarea fr. Aurel Popescu) erau alte date cu privire la unele lucruri din trecutul fr. Ton care nu au fost clarificate de dansul. In special, incepand din anul 1978 asupra dansului planeaza suspiciunea, intemeiata prin marturii si unele documente, ca ar fi reluat colaborarea cu securitatea. Asupra acestor lucruri dorim sa auzim ce are dansul de spus si sa clarifice acest trecut, nerecunoscut, neabordat si, posibil, neiertat pana in prezent. Asteptam din partea dansului o tratare cat mai subiectiva a acestei perioade, o transparenta si iesire la lumina pentru a putea si noi sa avem pozitia corecta. Daca este cazul sa iertam, sa iertam, daca este cazul sa ne cerem iertare, sa ne cerem iertare. Este de dorit, ca atat timp cat inca mai mergem pe cale impreuna cu cel care are ceva impotriva noastra, sa ne rezolvam problema. Cu totii am rasulfa usurati in ambele cazuri si aceasta nebuloasa s-ar departa iar lumina ar straluci mai curata si mai vie in viata noastra a tuturor.

  15. Lupta, pentru a fi castigata, trebuie dusa atunci cand e vremea ei. Daca noi luptam cu trairile trecutului in generatia noastra si generatia urmatoare va lupta cu problemele noastre, atunci generatiile nu vor lupta cu adevarat cu problemele reale, care lovesc bisericile ACUM (oricand ACUM este acum).

    Nu spun prin aceasta ca e rau sa rezolvam problemele din trecut, nerezolvate. Dar, in ce masura le rezolvam pe cele prezente?

    Pe vremea lor, cei in discutie aici ar fi trebuit sa rezolve aceste probleme de asa maniera incat sa ne fie noua clar acum si sa nu mai fie nevoie sa o facem acum.

    Poate au facut-o, dar au vrut sa pastreze secret totul, fiindca multi s-au pocait si sa nu existe discreditare. Poate nu.

    Daca nu au facut-o, de ce nu au facut-o? Daca au facut-o, atunci de ce au lasat lucrurile in ceata? E datorita lor sa rezolve problemele astea, ca noi sa le rezolvam pe cele care ne lovesc acum. Oamenii trec, generatiile se duc, vin altele. Fiecare trebuie sa fie credincios in dreptul sau, fiecare generatie in dreptul ei.

    Noi acum avem probleme mari, lovituri de rupere a bisericilor, transformari de fond si forma greu de pus la zid si de aratat ca eretice, daca dormim sau nu ne luptam „la zi”.

    Deloc nu ma refer ca nu ar trebui sa existe acest blog sau cercetarea adevarului din trecut. Ma refer la faptul ca aceasta ar putea sa fie un factor in faptul ca astazi exista probleme care nu sunt deloc referite, atinse. Si bisericile sunt greu lovite, se sting, se dezintegreaza. E o realitate asta.

    In ce priveste vremurile trecute e greu. Mai mergem cu tinerii in vizita la femeile vaduve. Una dintre ele ne povesteste cum a murit tatal ei, pastor pionier in zona noastra.

    Ne spune ca a fost la o intalnire in alt oras. Cand s-a intors era palid. Se plimba mereu prin curte si spunea „imposibil. nu se poate”. Tot repeta asta. Copii incercau sa-l intrebe ce este. Dar el era tot asa, spunea mereu aceste lucruri. Dupa cateva zile s-a dus la Domnul. Marturia vietii sale si a slujirii, roadele spun cine a fost. Familia sa a trait in saracie, iar el pleca pe jos in satele din imprejurimi sa duca Evanghelia.

    Ce putea sa afle omul acela incat sa sfarseasca intr-o astfel de tragedie? Sora, dandu-ne si alte detalii ne spune ca a aflat ca cineva este vanzator, cineva apropiat.

    Citeam si o marturie a fratelui V. Talos, unde relata cum, la o intalnire cu un ofiter, acesta i-a spus ca in comitet sunt 5 sau 6 vanzatori infiltrati. Ce lovitura!

    Au fost vremuri grele. Dar si astazi sunt. Si astazi sunt!

  16. pt. Daniel:
    Se pare ca unii avem probleme cu trecutul marturisit al lui IT. Intrebari despre ce-a facut in Anglia si cum a ajuns la Seminar,etc, supozitia ca dindu-se de-acord cu Moscovici juca un rol al Securitatii …toate vizeaza perioada despre care dinsul a recunoscut ca a colaborat!!!!.. Si asta ma face cred ca avem probleme cu iertarea si asta va descuraja alte marturisi din partea altora. Chiar daca suntem curiosi, cred ca trebuie sa fim seriosi cu Domnul: perioada marturisita i-o stergem din memorie (si lui si altora). Chiar daca se publica documente din vremea „aceea’. A fost marturisita pe IT, „il lasam in pace” pt perioada aceea! Altfel…

  17. Da frate ,dar acestia ne-au crescut pe noi,de asta nu se mai respecta Biblia,Adevarul,de asta suntem caldicei..ati vazut ce durere,,pti sa pleci la Domnul de durere ca unii is vanzatoriCe greu i-o fi fost fratelui..
    Acstia mai sunt mari si tari si vor sa schimbe lucruri in biserica:
    Programul sa fie cat mai scut\rt,fara rugaciuni,doar predici daca se poate
    Eu cred ca rugaciune e baza,respiratia sufletului,Cuvantul il avem si in Scriptura,unde Slava Domnului,e neschimbat,ei vor sa ordineze femei,si altele,,,impotriva Cuvantului,ptr,ca acestia mai sunt crezuti si u s-au datla o parte,printr-o adevarata pocainta

  18. Problemele de acum isi au radacina in trecut,care daca nu se rezolva,vor degenera si ne vom departa tot mai tare de la adevar.
    Sa nu uitam ca Adevarul e o Persoana!
    Caruia trebuie sa-I dam toata slava!

  19. Doru Radu ,ZICE,” intrebari despre ce a facut in Anglia si cum a ajuns la seminar,etc
    supozitia ca dindu-se de acord cu Moscovici juca un rol al securitatii… toate vizeaza perioada despre care dinsul a recunoscut ca a colaborat!!!”

    Daca vre-ti sa ne da-ti si noua o referinta unde a RECUNOSCUT si ma refer la perioada de care spune-ti.

    Frate Doru , daca cititi cu atentie ve-ti vedea pe linga dialogul cu Moscovici, I.T. spune ca i-a trimis mai multe scrisaori din Anglia .

    Un lucru e clar ca el a dezinformat Westul si ca a contrazis ceea ce declara R.W. referitor la persecutia religioasa din Rominia.

  20. Fratilor, cer iertare de deranj, dar cred ca unii de pe aici sunt deja obsedati de o idee fixa, si vor neaparat sa-l „pocaiasca ” pe fratele Tson exact dupa mintea lor, dupa judecatile lor,si dupa speculatiile sintactice ,morfologice sau grafolocice ale unor documente..
    Pocainta adevarata, chiar daca trebuie sa aibe un caracter public,nu poate fi un spectacol public,asa ca eu, inca mai cred in ceea ce spune fratele I.T. si nu sunt de acord sa rastalmacim ceea ce deocamdata nu ne spune..
    Va sugerez sa cititi ultimul post al fr. Talos, iata, un om contemporan,colaborator,si partas la incercari grele impreuna cu I.T. , si de a carui integritate nu ne putem indoi, el ar fi autorizat sa aduca acuze sau macar sa strecoare indoieli, dar, vedeti ca nu o face…

  21. Radu Petrisor,intreaba-l frate pe Domnul,ca m-am saturat de atatia avocati,fara de plata,doar nu suntem la „amintiri din copilarie,voi care nu vreti sa credeti degeaba va spune cineva adevarul,deci:RUGATI-Va!
    Sa va spuna Domnul!
    Da e drept ca e deplasat sa te rogi de om sa se pocaiasca,,,mai ales aca omul este fariseu.si il supara LUMINA!despre care si Domnul a zis”PAZITI-va de aluatul fariseilor!

  22. Radu Petrisor,gresit,:pocainta adevarata noi o facem ,am facut-o public! sa stie toti,mai ales in cazuri cu totul speciale ,cand am turnat.
    ca sa primim iertarea pe pamant,spre Slava Domnului,care ne cheam si ne cere:El vrea sa ne vada fata, nu sa ne- ne o ascundem!
    ca toooot ne cunoaste,pe toti,indiferent ce pozitii ocupam.

  23. Elisa, inca odata cred ca intreceti masura decentei cu acuzatii gratuite impotriva tuturor care nu va impartasesc parerile. Daca credeti ca aveti exclusivitatea revelatiei divine si a metodelor de pocainta , sunteti de compatimit. Eu nu sunt avocatul nimanui, maidegraba dvs va dati mereu avocata Domnului,dar e bine sa stiti ca Domnul n-are nevoie de avocati.

  24. draga elev:
    Cu ajutorul dvs o sa ajung doctor in Tsonisme. Dinsul a declarat ca a devenit informator in perioada de cadere pina in primavara lui ’73. Apoi mai spune ca in timpul anchetelor din Ploiest (74) i s-a spus ca nici ei nu-l mai vroiau. Deci pacatele pomenite de dvs. din Anglia si f. posibil vizita lui Moscovici sunt din aceasta perioada pe care dinsul a recunoscut-o!!!! Ce-ar mai trebui sa faca cu privire la aceasta perioada? Sa-si puna o tabla de git?
    Draga elisa: ca v-ati saturata nu va absolva de obligatia de a va cere iertare de la Tson. V-am atras atentia pe „patratosu” simbata ca l-ati acuzat pe Tson ca a chemat militia la Caransebes. Cititi declaratia data de conducerea uniunii si vedeti ca ati raspindit acuzatii false despre un om caruia ii datorati scuze publice. Nu de alta, dar ca sa vedeti si dvs. cit de greu e sa ne pocaim si noi care dam lectii altora.

  25. Elisa , si eu iti spun sincer ca m-am saturat de atatia procurori (tot neplatiti) care , sub pretextul unui „fir direct” cu Tata, emit fel si fel de judecati fara nici o dovada. Daca tot stii asa de bine cum e cu pocainta adevarata vreau sa te intreb: ai pus vreodata si in practica marturisirea asta publica sau astea sunt doar pentru altii? Si apropo de „firul direct”, da-mi voie sa ma indoiesc foarte tare ca ai primit raspuns de Sus in ce priveste pocainta sau colaborarea lui IT. Pana la urma nu voi da socoteala nici eu nici tu de IT ci de noi insine asa ca Domnul sa aibe mila de noi.

  26. Sunt dovezi destule si din ceea ce a marturisit deja,
    eu sunt prea mica si neinsemnata ca sa dau model de pocainta,
    stiu ca Biblia ne da modelele si sunt suficiente,
    nu am cum sa ma fac avocata lui Dumnezeu ,
    precum altii a oamenilor,
    multumesc pt.jignire,Petrisor,
    dar stiu ca este Cineva care ne stie inima fiecaruia,care ne spune ce avem fiecare de facut!

    s-a spus prea mult,dar vinovatii is fara vina,
    luati-i si tineti in brate,asa e modelul biblic,
    pt cei ce au tradat!

    Dar nu uitai un lucruLUMINA,este de la Dumnezeu,care nu Se lasa batjocorit.

    Doru Radu o sa recitesc si daca am citit si din neatentie,sau ca era prea mic scris am inteles altceva, imi cer scuze,ba si iertare!

    O fac acum ,crezandu-va pe cuvant,ca nu mai am rabdare sa caut si sa recitesc iar.Am obosit.

    Sa faca Dumnezeu ce e de facut!cu fiecare!

    Nu ne putem ascunde de EL!

    Nu am spus ca pocainta e numai pentru unii,dar
    nu mai vreau sa vorbesc de tradatori,
    Domnul ii cunoaste si nici nu L-am auzit niciodata sa ne spuna altceva decat”Departati-va de ei”de fratii mincinosi.
    Da Vasile ,dupa ce m-am intors la Domnul,nu mai traiesc in secret.
    pot oricand sa dau socoteala de ceea ce fac,dar chiar si daca Dta vii si ma intrebi,
    nu am nimic de ascuns,ba ma marturisesc ca satana sa nu aiba putere,si nici pacatul respectiv asupra mea,marturisesc,iar daca pacatul meu a afectat pe cineva ,o fac public,daca asa se cere.
    pot face un secret din ceea ce Domnul stie?desi altii cred asta eu nu cred>

  27. Doru Radu
    ar fi frumos sa aveti aceeasi masura,pentru cel pe care il aparati,desi ati spus ca nu-l cunoasteti.

    Am spus ca „cred” ca spuneti adevarul, ca scria ca nu Ton a chemat Miltia ,care venise cand era si el acolo,la biserica din Csebes.Apoi m-am gandit ca nu e bine si am vrut sa recitesc,dar nu am gasit postul.
    mi-am cerut iertare,desi nu stiu daca e asa,nu mai conteaza,v-am crezut pe cuvant.

    Sau vreti ca eu sa ma pocaiesc,si el nu?O! multumesc!
    Inseamna ca ma iubiti mai mult decat pe el, ca mie imi doriti pocainta ,iar lui nu.
    Pe fratii Popescu si Nicolescu ii cunoasteti?sau nici pe ei?
    Dar pe fr.Talos?
    Dar pe fr.Marcu N?
    Mie mi-s dragi frati ca cei de mai sus,Wurmbrand,Popovici,Chicin Gh.Pentru ca in ei a trait Hristos.
    No comment!

  28. fratii mei am citit ce a scris fiecare pina acum si sincer am tras o concluzie,sunt multi din cei vinovati care se bucura de toate contrazicerile voastre.Cu aceste contraziceri provocati o lehamite chiar si la cei mai interesati dintre cititori,iar in momentul cind se va publica un lucru important multi nu-l vor mai lua in seama.Deci, le faceti un mare serviciu,deconspirarea va fi un lucru fara importanta pentru multa lume ,dupa atatea comentarii facute fara rost sau mai bine spus facute cu mare interes pentru unii.

  29. pt Dana:
    Aveti si n-aveti dreptate. Credeti ca acuzatii „capitale” la adresa unor lucratori ar trebui sa treaca ne-contrabalansate indiferent daca au o baza ori ba? Ar fi rezonabil? Chiar daca sunt vinovati de un lucru e „crestineste” sa le punem in circa tot ce banuim noi -justificat ori ba? Personal, am decis sa-mi restring oricum interventiile!
    pt Elisa: Nu trebuie sa mai faceti nimic. Nu eu sunt judecatorul dvs. Cind cineva a zis ca Tson a turnat fratii, eu i-am cerut o singura dovada scrisa, iar dvs. =probabil din neatentie- ati zis ca dovada e clara: a chemat militia la Caransebes (ceea ce nu-i adevarat)… Eu am vrut doar sa va arat ca ni se pare grav ca Tson (la 73 de ani) se contrazice atunci cind povesteste chestii vechi de 35 de ani, iar noi ne incurcam in propriile postari vechi de 3-4 zile… Sa avem totusi asteptari rezonabile chiar de la „acuzati”… Fratii pe care-i pomeniti sunt oameni pe care si eu ii respect… Mai ciudat e ca unii dintre ei il respectau si il mai respecta inca pe Tson…dar sa lasam asta. Domnul sa va dea multa pace si bucurie! Si fiti „cu mare bagare de seama” cum zicea fr. Marcu Nichifor (fiti sigura ca el n-ar fi de-acord cu ce scriem multi dintre noi – l-am cunoscut pe nenea Marcu).

  30. Doru Radu si eu ,ieri am decis sa-mi restrang interventiile,vazand ca unii nu cunosc persoanele,au doar in gand o imagine.
    Domnul sa va binecuvanteze,si va rog frumos nu faceti analogie intre „vanzatori de frati care nu se pocaiesc” si
    un om care si-a recunoscut greseala.Multumesc!
    Multumesc Domnului pentru frati ca fratele Marcu.etcasemenea lui!Multa pace sfanta si va rog sa ma iertati daca va-m suparat1

  31. Nu stiu daca cineva ar chema pentru fratii din biserica Politia,eu as tacea,ba va spun SIGUR<CA NU!As spune Politiei sa plece,ca rezolvam noi lucrurile!
    am adunat prea multe dureri,
    acum ca a plecat si frTalos….
    nu prevad vremuri bune!
    Dar Domnul ne-a avertizat ce va fi!

  32. pt doru radu,
    desigur nu as fi deacord sa li se puna in carca tot ce se presupune,dar lucrurile adevarate trebuiesc spuse pe baza de documente nu pe vorbe si in mod deosebit inclusiv dosarul- DUI ,dar eu spun urmatorul lucru poporul roman are un proverb,ce poti face azi lasa pe maine pt ca oricum maine nu mai este nevoie .

  33. Fr. Daniel, pentru cei interesati am postat ceva din amintirile tatalui meu (Geabou Pascu) vis-a-vis de memoriul celor 50. Puteti gasi aici http://solideogloriablog.wordpress.com/2008/01/31/memoriul-inaintat-lui-ceausescu/

  34. Fr, Geabou:
    Multumim pt contribuite; cred ca-i importanta.
    Citeva observatii:
    -Mina cea buna a Domnului i-a ocrotit si actiunea a fost dusa pina la capat
    -Detaliile difera putin si asta nu surprinde; de obicei martorii isi aduc aminte detaliile diferit. Apoi, au trecut 35 de ani… Din cauza asta nu trebuie sa facem imediat proces de intentie cuiva.
    – Tson nu apare asa cum este prezentat in unele comentarii vis a vis de acest memoriu. Dupa cum se vede insa memoriul lui nu a fost apreciat de toti.
    2 interesante observatii despre informatori:
    1 -Dr. Gheorghita stia si i-a ajutat pe frati si nu i-a turnat! Baiatul lui spune in amintirile lui ca aprox. in aceeasi perioada tatal sau a avut o perchezitie (s-ar putea sa fie legata de memoriul lui Tson pt ca si Cure a avut tot atunci o perchezitie). Probabil Securitatea a incercat sa-l aduca pe Dr. G. inapoi la colaborare. E greu dar cumva trebuie sa apreciem faptul ca si informatorii au „tacut” asupra unor lucruri si cred ca asta diminueaza vina lor (n-o exclude total).
    2- Cred ca I.B. e Bunaciu si chestia cu camasa de forta se potriveste cu relatarile lui Tson vis a vis de episodul de la cina cu Bunaciu. Ciudat! Oare de ce niciodata (dupa stirea mea) fr. IB nu spune ce i s-a intimplat asumindu-si colaborarea? Cred ca ar gasi simpatie la noi. Dinsul scrie doar cu un aer triumfator ca si cind n-ar fi nimic de regretat… Cred ca episodul cu camasa de forta a fost foarte socant… si explica multe. O martusire cit de simpla si tardiva (pt mine) ar salva restul… Sau poate ma insel…


Lasă un răspuns către dana Anulează răspunsul

Categorii